Gode råd for å unngå svindel
«Olga-svindel» og andre metoder var tema da ABBL og Sparebanken Øst inviterte til kurs om hvordan man unngår å havne i en økonomisk felle.
– Det er brutalt, men sånn er det blitt, var konklusjonen fra flere av deltagerne på Sparebanken Østs økonomikurs for seniorer hos ABBL i Sandvika.
Blant metodene som brukes til svindel er for eksempel typiske «hastemeldinger» knyttet til egen konto eller såkalte «supertilbud – spesielt for deg»-meldinger.
– Begge deler bør få alarmklokkene til å ringe, understreket kursholder Janne M. Kristensen. Sammen med Sparebankkollega Terje Torp fortalte hun om hvordan man best tar vare på egen økonomi, og hvordan man unngår å bli lurt av stadig mer profesjonelle svindlere.
Få gode bankfordeler
Som medlem i ABBL får du gode fordeler i Sparebanken Øst:
- Gunstig rente på lån, sparing eller begge deler.
- Lånefordel på flere lånetyper; Boliglån ung, Boliglån over og under 3 millioner og Rammelån.
- Sparekonto med 4,00% rente.
- Sparekonto pluss (minimum innskudd kr. 100 000,- 31 dagers varsling) med 4,70% rente.
BankID er hemmelig
Ifølge Kristensen og Torp er en av deres viktigste oppgaver å få kunder til å forstå hvordan man bruker BankID og passord på riktig måte. Rådet deres til kursdeltagerne var krystallklart: BankID og passord deler man ikke med noen! I stedet var anbefalingen fra Sparebanken Øst at man kan la ektefelle eller partner være disponent av egen konto.
Felles for mange av de vanligste svindelmetodene, er at de kan være vanskelig å avsløre.
– Aldri utlever BankID til noen, banken vil aldri ringe å be deg om å oppgi BankID. Sjekk alltid hvem som er avsender når du mottar epost, og klikk aldri på lenker du får fra mistenkelige adresser, rådet Kristensen.
Går etter «gamle» navn
Hun trakk spesielt frem begrepet «Olga-svindel», der man har sett en sammenheng mellom svindelforsøk og navnene på dem som ble rammet. – Vi vet at det finnes svindlere som helt bevisst går etter personer med navn som var populære for 60 til 70 år siden, som Olga, Anne og Gerd, forklarte Kristensen.
Blant flere ivrige deltagere på kurset var Gerd-Anne Westgaard og ektemannen Harald Myhr. Førstnevnte har, til tross for navnet, så langt ikke blitt lurt i en økonomisk felle.
– Det er fint å vite at det er flere som lurer på de samme tingene som oss, sier Westgaard. Hun var også svært begeistret for at det fortsatt finnes en bank der man «får snakke med ekte personer».
– Jeg liker dårlig at jeg alltid må orientere meg på nett, når jeg trenger svar på økonomiske spørsmål, sier Westgaard.
Viktig fordel for medlemmene
Økonomikurset er en del av samarbeidet mellom ABBL og Sparebanken Øst.
– Med Sparebanken Øst har vi fått på plass gunstige fordeler i banken for medlemmer i ABBL. I tillegg ønsker vi å tilby merverdi gjennom økonomikurs. Vi merker at interessen er stor, og dette er andre gang vi arrangerer kurs i økonomi, sier Stian Nyblin-Austgulen, markedskoordinator i ABBL.